lørdag den 30. juni 2018

Opskrift: Barndommens hæklede dækkeservietter





I forbindelse med Mit Kreative VM 2018 har jeg hæklet på dækkeservietter. Ideen var at hækle de dækkeservietter, som min mormor altid brugte, da jeg var barn. Hun har fået dem af sin mor - min oldemor, så de har nogle år på bagen efterhånden. I dag befinder originalerne sig hos min søster.

Jeg synes, de er så fine og helt enkle i sit udtryk.




Materialer

Garn

Jeg har brugt bomuldsgarn i to forskellige farver. Man kan også vælge kun at bruge en farve.

Til en dækkeserviet bruges ca 50 g 8/4 bomuldsgarn i turkis. Til den hvide musetakkekant har jeg brugt en rest hvid 8/4 bomuldsgarn.


Hæklenål og hæklefasthed

Hæklenål der passer til garnvalget. Jeg har brugt hæklenål str. 3. Det passer bedst til den fasthed, som jeg synes, dækkeservietten skal have. 

Vær opmærksom på, hvor meget dit garn kryber i vask. Lav evt. en hækleprøve og vask den på det antal grader, du normalt ville gøre.

Min færdige dækkeserviet måler 36 x 30 cm uden kant.  (ikke vasket)

Forkortelser

rk = række
lm = luftmaske
fm = fastmaske
m = maske
stgm = stangmaske



Fremgangsmåde

Jeg har lavet et diagram (se længere nede på siden), som viser dækkeservietten. En enkeltstående "udfyldt firkant" (blå firkant) vil bestå af 4 stangmasker, 2 "firkanter" ved siden af hinanden vil bestå af i alt 7 stangmasker, da de jo "deler" en stangmaske.
Se evt beskrivelse med tilhørende billede i opskriften på et hæklet sommernet. 


Hækl 84 lm + 8 lm

1. rk 1 stgm i 8. m fra nålen, *2 lm, spring 2 m over, 1 stgm*. Gentag *-* rækken ud.

2.-3. rk 5 lm, 1 stgm i 3. m på forrige rk, *2 lm, spring 2 m over, 1 stgm*. Gentag *-* rækken ud.

4.rk  5 lm, spring 2 m over, 1 stgm, 2 lm,spring 2 m over, 1 stgm, 2 lm, spring 2 m over, 1 stgm, 1 stgm i næste 67 m, 2 lm, spring 2 m over 1 stgm, 2 lm, spring 2 m over, 1 stgm, 2 lm, spring 2 m over, 1 stgm.

5.rk 5 lm, spring 2 m over, 1 stgm, 2 lm, spring 2 m over, 1 stgm, 2 lm, spring 2 m over, 1    stgm, 1 stgm i næste 3 m, *2 lm, spring 2 m over, 1 stgm*. Gentag *-* rækken ud.

6.-7. rk Hækles som rk. 5

8. rk Hækles som rk 4

9.-11. rk Hækles som rk 5

12. rk Hækles som rk. 4

13.-15. rk Hækles som rk 5

16. rk Hækles som rk. 4

17.-19. rk Hækles som rk 5

20. rk Hækles som rk. 4

21.-23. rk Hækles som rk 5

24. rk Hækles som rk. 4

25.-27. rk Hækles som rk 5

28. rk Hækles som rk. 4

29.-31. rk Hækles som rk 5

32. rk Hækles som rk. 4

33.-35. rk Hækles som rk 5

36. rk Hækles som rk. 4

37.-39. rk Hækles som rk 5

40. rk Hækles som rk. 4

41.-43. rk Hækles som rk 2-3

Bryd garnet og hæft ender.

Diagram

Kanten er hæklet i fastmasker i samme farve som det forrige. Herefter har jeg hæklet en mussetakkekant i en anden farve.

Musetakkekant: 3 lm, 1 stgm i 1. lm, spring 2 m over, 1 km. Sådan fortsættes hele vejen rundt.




Hvis du finder fejl, eller der er noget, som du ikke forstår, er du velkommen til at skrive til mig.

God fornøjelse!





Opskriften må bruges til privat brug, og det færdige produkt må gerne sælges med henvisning til mig som designer. Opskriften må ikke sælges, gengives andre steder eller oversættes til et andet sprog uden min tilladelse.

4 kommentarer:

  1. Ej hvor skønt og fyldt med nostalgi for mig! Min bedstemor lavede også sådan nogle og matchende mellemlægsservietter <3

    SvarSlet
  2. Jeg er også med på nostalgi-vognen, da min bedstemor også hæklede sådanne dækkeservieter og en lidt stører til bakken der blev serveret på

    SvarSlet

Jeg elsker mine læseres kommentarer, så læg gerne en, hvis du har noget på hjerte.