søndag den 13. november 2016

Det populære hæklede juletræ i en boblet udgave

Mine hæklede juletræer florerer for tiden i diverse hæklegrupper på Facebook, da vi nærmer os december.
Jeg fandt blandt dem en rigtig fin udgave, hvor der hækles bobler og fastmasker i stedet for kun fastmasker. Det er en kvinde ved navn Nickie, der er ophavskvinden bag ideen. Hun har hæklet 4 flotte juletræer til pakkespil.

Jeg har fået lov til at dele Nickies billede og ideen på bloggen.




Opskriften på de fine "boblejuletræer" er som følger:

Materialer

Garn: Du kan bruge forskellige typer af garn alt efter, hvilket udtryk, du gerne vil have. Hvis du fx bruger tykt garn og en tykkere hæklenål, vil du kunne hækle træerne så store, at de kan hænge i et vindue.
Her er brugt almindeligt 8/4 bomuldsgarn.

Hæklenål: En der passer til det valgte garn.  Her er brugt nål 2,5.

En perle til toppen.

Garn til ophæng: Her er brugt det grove postgarn.

Forkortelser

fm = fastmaske
lm = luftmaske
B = boble ( se beskrivelsen)

Boble: Før garnet omkring nålen, som når du vil lave en stangmaske og før nålen igennem fastmasken fra forrige række og træk garnet igennem de 2 løkker på nålen. I stedet for at føre nålen om garnet og føre garnet igennem de resterende 2 masker, som når du laver en almindelig stangmaske, fører du i stedet endnu en gang garnet omkring nålen, stikker ned i samme fm som før og trækker garnet igennem de 2 sidste løkker. Sådan fortsætter du, til du har 6 løkker på nålen. Nu snor du garnet omkring nålen og trækker garnet igennem alle 6 løkker (= 5 "næsten stangmasker") og strammer til.

Hvis du bedre kan lide at se det på en video, så se med her.





Juletræet

1. 2 lm


2. 2 fm i 2. lm fra nålen, 1 lm (vendemaske)


3. 1 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm


4. 1 fm, 1 B, 2 fm i sidste fm, 1 lm


5. 3 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm

6. 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 2 fm i sidste fm, 1 lm


7. 5 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm


8. 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 2 fm i sidste fm, 1 lm


9. 7 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm


10. 
1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 2 fm i sidste fm, 1 lm

11. 9 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm


12. 
1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 2 fm i sidste fm, 1 lm

13. 11 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm


14. 
1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 2 fm i sidste fm, 1 lm

15. 13 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm


16. 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 1 fm, 1 B, 2 fm i sidste fm, 1 lm

17. 15 fm, 2 fm i sidste fm


Bryd ikke garnet.

Nu er du klar til at hækle en fm-kant rundt om træet. Fortsæt op langs siden. Hækl 3 fm i toppen og fortsæt ned langs den anden side. Hækl 2 fm i den sidste maske på siden og bryd garnet. Hæft enden.


Stamme

Find midten af træet og hækl 4 fm og 1 lm. Vend arbejdet og hækl igen 4 fm. Bryd garnet og hæft ender.


Ophæng

Man kan bruge almindeligt garn til ophæng eller noget andet, som man synes. Her er brugt postgarn. Kom snoren igennem den valgte perle og sæt perlen fast.  Bind en knude øverst.


Her har jeg selv forsøgt mig ud i "det boblede juletræ". Jeg tror, at jeg ville hækle to ens dele og herefter sy dem sammen, så for- og bagside bliver ens.







Tak til dig, Nickie, for at jeg måtte dele din ide her på bloggen! 

8 kommentarer:

  1. Meget flotte juletræer, god struktur med boblerne :-)
    Ønsker dig en dejlig uge og laver du giveaways vil jeg gerne dele dem på min nye giveawayblog: www.nygiveaway.blogspot.dk
    Nyd det lune vejr, som er på vej.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Maria!

      Tak for info omkring den nye giveaway-side! Det er nyttig viden, når nu den gamle er lukket ned. Jeg har selv en adventsgiveaway, som snart sættes i gang, og så er det jo dejligt at vide, hvor den også kan deles.

      Hav en god aften!

      Slet
  2. Hvor er de fine med bobler! Men var fan af dem i forvejen uden bobler :D

    SvarSlet

Jeg elsker mine læseres kommentarer, så læg gerne en, hvis du har noget på hjerte.