søndag den 3. juli 2016

Garnfarvningskursus i Flensburg


Lørdag havde Anja og jeg meldt os til et garnfarvningskursus hos Rebekka, som nogle måske kender fra TV Syds program "Den store Strikkedyst". Det foregik i Aktivitetshuset i Flensburg.
Vi havde en rigtig hyggelig køretur til grænsebyen sammen med Kirsten og en anden sød kvinde.

Kurset var spændende. Jeg har aldrig prøvet at farve garn før, så det var et helt nyt land, der skulle udforskes. Det var noget nemmere, end jeg havde forestillet mig, og man bliver ret hurtigt bidt af det. Jeg nåede slet ikke at prøve alle mulighederne, blandt andet at sprøjte farven på med en forstøver, men det var der andre, der gjorde, og det gav et interessant resultat.

Her er et billede af Rebekkas første garn, hvor hun viste os, hvordan vi kunne gøre.



Her er mit første forsøg i gang. Det kom slet ikke til at se sådan ud, da det var færdig. 



Lidt flere billede af de andre kursisters arbejder.






Når garnet var farvet, blev det rullet sammen og skulle have 2 X 5 minutter i microovn.


Anja i fuld sving med sit første garn.




Vi blev også præsenteret for, hvordan man kan farve sit garn i en gryde. Derved får man en mere ensartet farvning.



Det var en rigtig god dag sammen med andre kreative kvinder. Jeg overraskes altid over, hvor nemt snakken glider, men som vi snakkede om, er det nok fordi, vi har en fælles interesse, som helt naturligt sætter gang i samtalerne.

Et billede af mange af de færdige garner, der lå til tørre.


Det er ikke sidste gang, jeg kaster mig ud i garnfarvning. Det er rigtig sjovt og spændende selv at skabe sit eget garn og udtryk. En af fordelene er også, at det faktisk kan gøres hjemme i privaten, da det ikke kræver det store udstyr. Det skulle dog lige være en microovn. Sådan en har jeg i hvert fald ikke i hjemmet - endnu.

Tak til Rebekka for en rigtig god dag!

Mit næste blogindlæg kommer til at indeholde billeder af mit færdige garn.

7 kommentarer:

  1. Ej hvor hyggeligt. Håber virkelig du havde det sjovt. Er selv glad for at farve garn, når jeg har noget håndspundet til det. At farve/dyppe hele garnnøgler i en spand med farve, er ny proces for mig. Blev det godt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nåede ikke at prøve at få noget garn farvet i en spand, men det, som jeg så, blev rigtig fint!

      Slet
    2. Dog bliver garnet ikke "gennemfarvet", da farven ikke når ind til midten af garnnøglet.

      Slet
  2. Det var en rigtig god dag, og jeg har også fået lyst til at farve garn igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er så klar til at eksperimentere videre med farvningen.

      Slet
  3. Sikke et fantastisk kursus I har været afsted på -- kreativ begejstring er det bedste :-)

    SvarSlet

Jeg elsker mine læseres kommentarer, så læg gerne en, hvis du har noget på hjerte.